Felanmälan

felanmalan

 

Fel och brister på de gemensamma anläggningarna både inne och ute anmäls till HSB på 077-110 10 30 eller via formulär på deras hemsida.

Man kan även använda HSB gällande problem i den egna lägenheten men dessa jobb betalar lägenhetsinnehavaren själv,
föreningen står endast för kostnader som berör våra gemensamma anläggningar.
Till gemensamma anläggningar räknas t.e.x tvättstugan, bastu och föreningslokal.

 

När det gäller stopp i avlopp i lägenhet ansvarar den boende för de synliga delarna som vattenlås och rören som löper ner i golvet.
Föreningen står alltså för kostnader som gäller stopp i stammar.

Om man är det minsta osäker så går det bra att kontakta styrelsen innan man gör en felanmälan till HSB eller annan hantverkare.

Har en skada uppstått i lägenhet kan det vara aktuellt att kontakta försäkringsbolaget,
alla lägenheter i BRF Ginsten har en gemensamt upphandlad försäkring hos Länsförsäkringar.

Hemförsäkring måste alla boende teckna själv men man behöver alltså inte ha med ”bostadrättstillägg” som ett tillägg till sin egen hemförsäkring. 

Innan anmälan av skada skall man först kontakta Thomas Ekberg hos HSB  på 010 - 442 36 81, alternativt styrelsen via ett mejl.
När detta är gjort anmäler man sedan skadan hos Länsförsäkringar på deras hemsida eller via telefon på 035-15 10 00.
Vårt försäkringsnummer är 3021148, som anges vid eventuell skadeanmälan. Självrisk tillkommer. 

Vid akut större skada görs skadeanmälan på icke kontorstid till Länsförsäkringar Larmcentral på 020-59 00 00.

Har man fått problem med ohyra kontaktar man Anticimex, denna försäkringen gäller utan självrisk. 
Lägenhetsinnehavaren kan ringa direkt till Anticimex på 035 - 16 11 61. 
Som avtalsobjekt uppger man BRF Ginsten och sina egna kontaktuppgifter så hör tekniker av sig så snart som möjligt.

Vid problem med Internet och övriga tjänster via fiber kontaktar man Telias support på 020-240 250.